Bryssel 21/3-27/3 2007

Eftersom det är så himla många som läser min blogg, så tycker jag att det är min skyldighet att berätta om min klass/studieresa som ägde rum för inte så längesedan alls.


Dag 1onsdag 21 mars:

Vi åkte från Bengtsfors klockan 15,00 och åkte då mot Landvetter. Var framme på Landvetter ca 18,00 och sprang runt där och kollade in affärerna. Sen bar det av mot Bryssel, flygturen tog ca 1 timme och 35 minuter. Det första jag får se när jag kommer in på Bryssels flygplats är en stoor skylt med ordet "chocolates", jag känner då direkt att detta är ett bra land. Vi åkte sedan tåg och tunnelbana till Hotel Scandinavia ***(tre-stjärnigt), jag delade rum med Sofia och Jenny. Rummet var inte mycket attt hurra för, en tom minibar, halv ruttet badrum, nästan inga lampor fungerade m.m. Efter inspektion och lite ommöblering av rummet var det sovdags.


image88       image89
Det första man ser när man kommer till                   En tom minibar...
Bryssel.



Dag 2 torsdag 22 mars:

Vi var på EU kommissionen, först lyssnade vi på en italiensk man som pratade på i timmar om EU kommissionen och detta på halv taskig engelska, flera av klasskamraterna somnade, eller höll på att somna i alla fall (obs är seriös nu). Sen lyssnade vi på en kvinna som också pratade en hel del, men "bara" i en timme, sedan på eftermiddagen/kvällen stod det stadsvandring på schemat, men det var så förbannat kallt och blåsigt att vi var tvungna att avbryta stadsvandringen efter ca 50 minuter, men det gjorde inte så mycket, för de på dessa 50 minuter hade vi bara gått runt på ett torg och pratat om gamla hus, fick alltså inte se så mycket av stan. Åt mat på en indisk resturang, var helt okej.

image90              image91
Den kända Bryssel statyn,              En EU byggnad, vet inte 100% säkert vilken...
kan inte namnet..



Dag 3 fredag 23 mars:

Även denna dag spenderades i EU kvarteren, var på West Sweden och representationen, inte det allra roligaste kanske. På kvällen var det sydamerikansk mat som skulle ätas. Min förrätt hetta Gaspazo (?), en hemsk gegga gjord av kalla grönsaker, huuu. Huvudrätten var godare, burritos. Najs.

image92
Gegga när den är som äckligast....
a.k.a. Gespazo



Dag 4 lördag 24 mars:

Blev inget Paris, tåget var fullbokat :'(
Blev istället en hel dag i Bryssel, var på ett shoppingcenter med all da girls. najs, shoppade lite också, mest småsaker som jag inte orkar skriva upp här. Åt även lunch på den belgiska motsvarigheten till McDonalds, det var gott.
Middagen blev en köttbit med pommes, det var gott, det var dock inte förrätten, för det var ostkroketter som smakade urk!
Det var även på denna resturang som jag tappade min kamera...om någon ville veta det...

image93                         image94
Jag kan verkligen uppföra mig på en resturang        Nasty förrätt, ostkroketter


Dag 5 söndag 25 mars:

Denna dag var vi i Brügge, oh my vad det var fint  & mysigt där, detta var även den dag då det var helt klart väder för första gången, najs. Men i Brügge så gick vi runt med en guide och kollade och lyssnade. Var verkligen en mega (ett gammal favorit ord) mysigt. Eftersom det även var våffeldagen hemma i Sverige åt jag min första belgiska våffla, (något som jag kanske inte skulle ha eftersom detta ledde till ett beroende), men gud vad de var goda, varma och med en massa choklad. Mums!!  Shoppade även lite småsaker.
Middagen blev på en afrikansk resturang i Bryssel, det var hur roligt som helst. För efter maten (som bestod av kyckling o ris) så kom den en musiker som spelade på ett afrikanskt instrument, sen började några i klassen dansa och så, hur trevligt som helst var det verkligen.


image95         image97
Mysigt så det står härliga till             Damn vad najs detta var, det mörka är choklad...


Dag 6 måndag 26 mars:

Först så åkte vi till en chokladfabrik och kollade när de gjorde choklad, jag åt tre bitar (detta ändrar inget i mitt nyårslöfte, för hur ofta har man chansen att äta äkta färsk belgisk choklad?), och de var goda, där lyssnade vi på en man som pratade om hur de gjorde osv, sen shoppade vi loss där.
Efter chokladfabriken var det Waterloo som väntade. Åkte dit klättrade upp för Butte Du Lion, en stor kulle som är ett monument för alla som dog och för en prins som blev skadad i slaget vid Waterloo. Denna kulle hade en trappa med 226 steg, min vader tyckte inte om mig efter det. Efter kullen så såg vi på två filmer, en var hel skum, förstod inget alls, sen var vi inne i ett rum som hade en stor panorama bild (110 meter lång) av slaget, sen var det även ett vax muséum som vi kollade in. Sen hann man även med lite shopping.
Sen var det Libanesisk mat som vi åt, och detta var skumt, först kom de in med mycket mat, men det var inte så himlans gott, sen delade jag mat med två vräkare (nämner inga namn ;P ) så fick inte mycket mat, sen kom det mer, några kyckling bitar och lammpinnar, blev inte direkt mätt. Så då ville jag ha en våffla, så André visade mig vart det fanns ett våffel-stånd som var öppet, blev sååå glad. Köpte en våffla med jordgubbar och choklad, damn den var god!!
Senare på kvällen var vi på hotellet, först i några av pojkarnas rum, satt och tjatade och sånt, sen drog jag o mina rumskamrater, men då följde några av pojkarna efter oss till vårt rum och där kastade en av dem ut en kudde, drog upp lakan och allt sånt från sängarna....men det var skojigt ändå. :P

image98                 image99
Nygjord choklad, najs najs                             Butte Du Lion, låång trappa




Dag 7 tisdag 27 mars:

Klockan 12,00 begav vi oss till flygplatsen där det blev lite tax-free shopping, sen var det planet raka vägen hem. Var hemma i Billingsfors ca 21,00.

Var en helt underbar resa verkligen!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback