topp 5 brittiska komedier

  1. Monty Python's Flying Circus.
    Utan tvekan världens bästa serie. Alla kategorier. Det var relativt nyligen jag upptäckte serien, har alltid nördat filmerna innan. Men serien, den är så skruvad, random, underlig och framförallt är den så himla poänglös och helt underbar. Om jag någonsin känner mig lite nere eller allmänt seg, då är det bara att sätta på lite Monty, speciellt säsong 2 ("Nobody expects the Spanish Inquisition"), och sen känns livet bra igen. John, Micheal, Eric, Terry, Graham och Terry är komedins grundare. Punkt!

  2. Little Britain
    Underbara Little Britain. En av de få serier jag har följt slaviskt under veckorna när de sändes. Aldrig förr har jag älskat SVT så mycket. Även detta är så himla skruvat och underbart underligt. Och jag gillar catch phrases, och om det är något Little Britain, så är det just catch phrases ("I'm the only gay in the village"). Sen har de så gott som samma karaktärer genom alla säsonger, vilket jag verkligen gillar, menar, man kan ju inget annat än att älska Daffyd, Vicky, Emily eller Mr Mann.

  3. The IT Crowd
    Detta är en väldigt ny serie för mig. Har bara vetat om den i någon månad. Men vilken favorit det har blivit. Det var längesedan jag skrattade så mycket och så högt när jag sett på en serie i min ensamhet. Kan ha varit årets bästa tv-upptäckt. Jo det måste vara årets bästa upptäckt. Ja det är det. Den är inte underlig på samma sätt som Monty eller Little, men den är underbart underlig på sitt egna nördiga sätt. Jag kan knappt vänta tills boxarna släpps i Sverige. Och jag hoppas innerligt att nya säsonger är på ingång, hörde ett rykte om det från Frida. Så hoppas hoppas!

  4. Mighty Boosh
    Jag upptäckte Mighty Boosh för ca ett år sedan, under en tentanatt i Igloon tack vare Frida. Och det är så sjukt underbart bra. Låtar. Karaktärer. Flygande mattor. Monster. Äventyr. Talande kokosnötter. Ja listan kan göras lång. Vince och Howard. Bästa paret på tv. Man kan inte bestämma sig om vem man gillar mest, för man gillar dem båda, på helt skilda sätt. De är så olika och det är så underbart.

  5. Coupling
    Jag gillar att förklara Coupling som en blandning av Vänner och Sex and the city. Typ. För det är det ju inte riktigt egentligen. Men lite. Men det är skillnad på Coupling mot de andra seriena på denna lista. För denna är mer normal. Inga utklädnader, inget underligt så. Men det är riktigt riktigt roligt. Dialogerna. Idéerna (framför allt från Jeff) är klockrena. Och Jeff. Han gör serien. Underbara Jeff Murdock.


    Bubblare:
    Pang i Bygget
    Grandma's House
    Absolutely Fabulous
    The Office
    Snuff Box




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback